CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, March 30, 2012

BE A WORSHIPPER



 Kita sebagai manusia merupakan ciptaan Allah yang memiliki sifat untuk menyembah. kita lain dari makhluk ciptaan lainnya. Kita memiliki perasaan yang sama seperti dengan pencipta kita iaitu mengasihi dan dikasihi. Oleh sebab itu berbakti adalah sebahagian besar dari hidup manusia. Adalah sangat tidak masuk akal jika seorang manusia untuk hidup dan tidak menyembah. seperti halnya kita makan dan minum setiap hari, demikian juga didalam penyembahan.
Manusia boleh saja menyembah objek yang salah, tetapi meskipun manusia tetap akan menyembah. berbakti kepada siapa dan apakah itu benar atau tidak bergantung kepada pilihan manusia itu sendiri berdasarkan pengetahuan yang ia miliki sesuai dengan kehendak Tuhan. kenapa kita harus menyembah? kerana Dia berhak untuk disembah, apabila kita menyembah Dia, keadaan kita bukan seperti seorang buruh yang mengharapkan gaji, tanpa pujian kita pun Allah terpuji dengan sendirinya. 

" ... sebab Bapa mengkehendaki penyembah-penyembah demikian. " Yoh 4 : 23
Kerana Allah lah, maka penyembahan ada. Allah itu Roh dan menginginkan penyembahan dalam roh dari manusia rohani. Yoh 4 : 24 berkata " Allah itu Roh dan barangsiapa menyembah Dia harus menyembah dalam roh dan kebenaran " Tidak ada pilihan! Dia hanya mencari penyembah- penyembah yang benar.

APA ITU MENYEMBAH DALAM ROH & KEBENARAN?

: penyembahan dalam Roh & kebenaran tidak ada kaitan dengan bangunan, dinominasi, atau hal-hal lainnya. kita sering terikat dengan gedung atau bangunan. Ada orang yang menyangka bahwa hanya di dalam bangunan gereja sahajalah kita dapat menyembah. Tubuh kita adalah gereja, dan Tuhan sedang membangunnya. Penyembahan itu tidaklah bergantung kepada mimbar dan kerusi, keyboard, bahkan juga bukan kerana buku nyanyian. kita semua disatukan, bukan hanya di dalam persekutuan, tetapi di dalam tubuh Kristus, yang mana Dia adalah kepalanya. Tuhan menginginkan aliran penyembahan yang meluap keluar dari tubuhNya, setiap anggota dalam kemuliaan masing-masing dan selaras satu dengan yang lain.

Untuk dapat menyembah Tuhan, kita juga harus mengubah priority hidup kita dimana tidak ada hal lainnya lagi selain hubungan kita dengan Dia. penyembahan juga tidak ada kaitan dengan perasaan. keinginan kita, termasuk perasaan harus ditundukkan. Apakah kita merasa ingin menyembah atau tidak, kita akan menyembah Tuhan. banyak orang dikuasai dengan perasaannya, perasaan harus menjadi hal yang sekunder dibanding dengan motivasi utama kita untuk menghormati dan memuliakan Tuhan. 

GOD IS NOT SO CONCERN WITH METHODS OF WORSHIP
HE IS LOOKING FOR WORSHIPPERS
GOD IS LOOKING FOR PEOPLE WHO HAVE HEARTS THAT REACH OUT TO HIM,
LIVES THAT ARE OPEN TO HIS LEADING,
EARS THAT ARE SENSITIVE TO HIS VOICE,
HE IS LOOKING FOR CHILDREN WHO WILL TAKE TIME
TO DEVELOP A RELATIONSHIP WITH THEIR FATHER,
GOD IS LOOKING FOR 'DOERS' NOT 'KNOWERS'





0 comments: