CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, July 1, 2012

HE CARES FOR YOU!




a short story 

satu-satunya org yg selamat dari kemalangan sebuah kapal dan terdampar di sebuah pulau yg kecil dan tidak berpenghuni. lelaki ini segera berdoa kpd Tuhan utk meminta pertolongan dan menyelamatkannya. setiap hari dia mengamati langit mengharapkan pertolongan tetapi xda satupun yang datang. dengan usahanya dia berjaya membina sebuah pondok yang kecil dari kayu2 yang terapung untuk melindungi dirinya dari cuaca dan utk menyimpan barang yang masih dia miliki. 


Tetapi suatu hari, setelah dia pergi mencari makanan, dia kembali ke pondoknya dan mendapati kecil itu telah terbakar. dan yang paling parah, hilanglah semuanya. Dia sgt  sedih dan marah.


" Tuhan, sanggupnya Engkau melakukan ini padaku? " dia menangis.
pada keesokan harinya, dia terbangun oleh suara kapal yang mendekati pulau itu. Kapal itu dtg untuk menyelamatkannya. " bgmn kamu tahu bhw aku ada disini? " tya lelaki itu kpd penyelamatnya..
" kamu melihat tanda asapmu ", jwb mereka.


Sangat mudah utk menyerah ketika keadaan menjadi buruk. tetapi kita tidak boleh goyah kerana Tuhan bekerja dalam hidup kita, juga ketika kita berada dalam kesakitan dan kesusahan. INGAT! ketika pondokmu terbakar, mungkin itu " tanda asap " bagi kuasa Tuhan. Ketika ada kejadian negatif terjadi, kita harus berkata kepada diri sendiri bahawa Tuhan pasti mempunyai jawaban yang positif untuk setiap yg berlaku.


Apakah kita mengalami situasi ini..?

1. kita ditolak ? YESUS ditolak sehingga Ia lahir di kandang yang hina
2. byk pencobaan? Yesus juga dicobai iblis tapi tetap kuat.
3. mengapa harus berusaha ? Yesus selalu pergi kemana saja utk mbritakan injil
4. dikhianati ? Yesus juga dikhianati oleh murid-muridnya
5. Rasa sakit dan menderita? Lihat bgmna Yesus dicambuk dgn parahnya.
6. tidak mampu memaafkan ? Petrus yg menyangkal masih diberi pengampunan oleh Yesus.
7. saat merasa penat ? Bygkn betapa penatnya Yesus memikul salib.
8. ditinggalkan oleh org yg kamu sayang? ingat! Yesus jg pernh ditinggalkan oleh Bapa saat Ia disalib.
9. Menangis dan sedih? Dia ada bersamamu!



ada kalanya kita berada dalam situasi yang sukar. waktu kita sulit mengharapkan orang lain utk mengerti atau peduli keadaan kita. mun gkin  kerana mereka pun seringkali bergumul dengan banyak masalah juga atau mungkin mereka peduli tapi dengan tidak menunjukkannya sehingga kelihatan seperti tidak bagi kita. Jika kita menghadapi saat-saat seperti ini, ingatlah akan 1 hal : ADA TUHAN YANG SANGAT MENGENAL ANDA. Dia tahu pasti apa yang menjadi permasalahan anda, isi hati kita dan paling tahu akan segalanya tentang kita.. Dia siap tertawa gembira bersama kita, Dia pun turut bersedih bersama kita. " TUhan, Engkau menyelidiki dan mengenal aku" mzm 139 ; 1




" Diberkatilah orang yang mengandalkan TUHAN, yang menaruh harapannya pada Tuhan! " Yer 17 : 7. barangsiapa yang menaruh pengharapan kepada Tuhan tidak akan berujung sia-sia.Ketika tidak ada orang mengerti, ada Tuhan yang mengerti. Ketika tidak ada yang peduli, Tuhan selalu peduli. Ketika tidak ada yang mau mengenal anda lebih jauh, Tuhan sudah mengenal anda bahkan lebih dari anda mengenal diri anda sendiri. Tuhan tahu pasti apa yang menjadi pergumulan anda saat ini. Bahkan hal-hal yang mungkin terlalu berat untuk dikemukakan, sulit untuk diucapkan, Tuhan pun mengetahui itu semua. Tuhan sungguh mendengar jeritan hati kita. Anda merasa sendirian saat ini menghadapi segala sesuatu? Datanglah pada Tuhan. Dia sangat mengenal anda, mengerti anda, dan peduli.


"Sebab TUHAN, Dia sendiri akan berjalan di depanmu, Dia sendiri akan menyertai engkau, Dia tidak akan membiarkan engkau dan tidak akan meninggalkan engkau; janganlah takut dan janganlah patah hati."(Ulangan 31:8). 


0 comments: