CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, October 15, 2008

Pemimpin Yang Sedang Dibentuk

Allah tidak selalu memakai org yg paling berbakat,tetapi orang yang memiliki sikap hati yang terendah.Allah ingin melakukan perkara yg besar di dalam hidup anda lebih besar daripada yang anda bayangkan..

Jika tidak seorangpun di dunia ini yang percaya kepada anda,Allah tetap ada dan mempercayai anda.Dgn kyakinan ini,anda sanggup melakukan apa saja yg Ia ingin anda lakukan.Allah tidak akan membiarkan anda mnghabiskan hidup anda dgan mlakukan sesuatu yang anda tidak sukai.Dgan myerahkan waktu & tenaga untuk mngembangkan apa yg telah Allah taruh didalam hidup anda,anda akan mnikmati sukacita.Tuhan adaLah majikan yg mberi kesempatan yg sama. setiap org mmpunyai ksempatan sama utk diberkati dn dipakainya.. Sebagai org kristian kita harus lebih berfokus kpd apa yg kita imani daripada apa yg kita rasakan. seberapa sering pun kita gagal,Allah x pernah 'melemparkan' kita keluar dr sekolahNya.Kita hanya perlu terus belajar sampai kita boleh mlakukan yg benar.


Mngambil kputusan bdasarkan pimpinan Roh Kudus,bukan mnurut perasaan kita.Allah ingin mlakukan perkara yg baik bagi kita,bukan karena kita baik & layak tetapi karena Ia baik.

Tuhan x menuntun kita utk mjadi sempurna dgn hanya mgambil masa semalam,tetapi Ia mau menolong kita mjadi lebih baik & lebih seperti Dia hari demi hari.percayalah kepada Dia setiap waktu Hai Umat,Curahkanlah isi hatimu dihadapanNya(mzm 62:9). keteguhan menghasilkan kemampuan.Karunia diberikan tetapi karakter harus dikembangkan.Anda harus mengembangkan karakter anda sehingga Tuhan dpt mempercayai upaya anda memakai karunia anda..

SETIAP SAAT:

i) harus melawan iblis

ii) percaya kepada Allah

iii) mengasihi sesama setiap saat

Perhiasanmu janganlah secara lahiriah,yaitu dgn mgepang2kan rambut, mmakai perhiasan, emas, dgan mgenakn pakaian yg indah2,ttpi perhiasanmu ialah manusia yg x binasa yg berasal dr Roh yg lemah lembut & tenteram yg sgt berharga di mata Allah.(1pet 3:3,4).. jika kita ingin mjadi seorg pemimpin yg bagus,kita harus melihat lebih dlam perkara2 yg x diketahui oleh siapa2 pun selain Allah dan kita.Tuha x sama skali tertarik dgan perkara2 luaran sprti titel yg hebat,atau berapa banyak undangan seminar/kuliah yg kita terima.Ia lebih menginginkan pemimpin yg mempunyai hati yg benar.

Ia ingin kita melayani kerana ingin mmbantu org & bukan utk mjd terkenal.Kita dipanggil utk bekerja keras,memiliki hati seorg hamba,utk bkorban.PELAYANAN=KERJA. kita xperlu mnjadi sempurna utk melayani tetapi kita x bisa memberikan sesuatu kpd org lain apa yg x kita punyai. kita xkan sampai ke tempat dimana kita seharusnya berada jika kita menolak utk mgakui dimana kita berada saat ini.kepalsuan,kpura2an & sikap seolah2 kita memiliki sesuatu padahal padahal kita x memiliki apa2 xkan mghasilkan apa2.Hanya kebenaran yg akan membebaskan kita.

Kalau anda mempunyai pendapat sendiri,maka anda mpunyai masalah kesombongan.jika anda brtindak mlawan pemimpin,kalau anda ingin mndapatkn penghormatan semua & pujian bagi diri sendiri,kalau anda berkata 'saya' terlalu sering maka anda punya masalah kesombongan. JGN BSIFAT MUNAFIK!! tingkat kdewasaan Rohani kita x diukur dr berapa banyak firman Tuhan yg telah kita garis bawahi,dan bukan pula berapa banyak firman Tuhan yg kita baca, tetapi dr berapa jauh kita telah mentaati firman Tuhan & bagaimana sifat kita kpd org lain..

Jika anda berfikir anda tahu segala sesuatu,maka itu adalah tanda bhwa kita x tahu apa2. jika anda ingin tahu adakah seseorg itu benar2 rohani atau tidak,pergi saja ke rumahnya.perhatikan apa yg mereka lakukan pd saat mereka bangun pagi,bgmana sikap mereka apabila mghadapi masalah dan bgaimana sikap mereka kpd org lain yg x bisa mlakukan kbaikan kpd mereka.

Jangan berusaha membalas kjahatan yg telah dilakukan oleh org lain terhadap anda tetapi serahkanlah semuanya itu di tangan Allah.95 % dari kejadian ketika org lain melukai perasaan kita,mereka sebenarnya x brmaksud mlakukannya. (Mat 5:23,24 & mark 11:25,26) " jika kita marah pd seseorg,maka kita harus pergi kepada org itu & myelesaikan masalah sbelum kita brdoa & myembah Tuhan". jika kita berusaha utk berpegang pd masa lalu ketika melangkah ke masa depan maka kita xakan mgalami damai sejahtera.. Sbg org percaya,kita tahu bahawa Allah bersama kita & ktika kita mluangkan waktu bersama Dia didlm doa & mbaca firmanNya stiap hari,Ia akan mguatkan kita stiap hari utk mlakukan apa yg kita perlu lakukan demi mewujudkan rencanaNya yg baik dlam hidup kita..

JANGAN BERDENDAM-ketika org myakiti kita 1 tindakan bijak adalah myerahkan keadan itu kpd Allah,& kita tinggal mnunggu waktuNya myelesaikan persoalan.Jika kita berusaha utk mencari tahu mengapa segala sesuatu terjd didlm hidup kita,kita x akan mgalami damai sejahtera didlm hati dan fikiran kita.

Saya xperlu membandingkan diri saya dengan org lain " Tuhan, apa yg kurindukan adalah kehendakMu dlm hidupku.waktuku ada dalam tanganMu.Apapun yg Engkau kehendaki utk aku lakukan,itulah yg akan aku lakukan.Apa yg org lain lakukan itu bukan urusan ku.yg harus kulakukan adlah apa yg Engkau ingin aku lakukan"

HATI YG TAMAK & PENUH HAWA NAFSU-jgn mengingini sesuatu yg belum Allah siapkan utk anda.belajarlah merasa puas & bahagia dgan apa yg anda miliki sementara Tuhan mempersiapkan sesuatu yg lebih baik bagi hidup anda.Izinkan Allah mletakkn dasar yg kuat dlm hidup anda sebelum anda meminta Allah membangun bangunan yg besar di atas dasar itu,kita selalu menginginkan lebih tetapi hanya Allah yg tahu bila kita sudah cukup mampu utk menanganinya.

Hati yg Bersunat-sunat bermaksud memutuskan.misalnya,jika seseorg x bsunat hati ketika sesuatu yg jahat masuk ke dalam hatinya ia xkan mmutuskannya.Iblis dtg dgn sikap hati yg salah disetiap kesempatan,tetapi mmakan umpannya xpernah mnolong kita.Umpan iblis hanya akan mghambat pertumbuhan & pkembangan kita.

Hati yg Rela-Allah x suka apa yg kita lakukan kerana kwajiban atau kerana hukum.Kita perlu sadar bahawa apapun yg kita lakukan utk org lain,kita sebenarnya x mlakukan utk org itu tetapi kita melakukannya utk Tuhan.Kita xakan menerima upah apapun jika kita x mlakukan dgan hati yg rela.Inti drpd sikap org percaya adalah hatinya,bukan Luarannya.Harus mjd jujur,murni,tulus & layak dipercaya.Dgan sticker2 d mobil,pen2 Yesus,Cd, kaset xakan memenangkan dunia.Allah x ingin kita mati melainkan terus BERKOBAR-KOBAR!

bgmana utk tetap brkobar2?brhenti bergaul dgan org2 yg sama sekali tak punya semangat hidup(Roh2 bisa dTransfer!).Tiada guna bkata "seandainya aku" jika tanpa usaha.Menunda mmbuat diri kita pasif & ini adalah salah 1 alat paling besar yg digunakan setan utk mlawan umat Allah.Masing2 diberikan karunia yg brbeda2 ttpi semuanya utk kmuliaan Tuhan.stiap org diberikan karuniany tersendiri.salah 1 hal yg penting dilakukan adlah mempraktikkan karunia yg diberi dan x berusaha utk mmiliki karunia org lain.Mmiliki hati yg sungguh2 mlakukan yg benar & myenangkan bg Allah.

Allah x melihat berapa besar bakat/talenta yg anda miliki.Perhatian utamaNya adalah sikap hati.Jika kita memiliki hati yg rela,bkobar2,bijak,sempurna,& nurani yg lemah lembut, maka iblis pun enyah dr jalan kita karena xada hal yg mghambat kita utk dipakai Allah. Betapa besar juga pun bakat kalau hati tidak setia,Allah x bisa mmakai org itu.Tidak cukup hanya dgan mgatakn "ya,aku setia" karena Tuhan akan berkata "baik mari kita lihat". kita jg harus tahu apa yg hendak kita kerjakan,& kita perlu mmiliki hati yg teguh dan setia dan mmiliki tekad yg bulat utk mengerjakannya.Fikiran adlah medan perang & iblis mndustai setiap org melalui fikiran.salah 1 hal yg hendak iblis curi setiap saat adalah keyakinan kita.Katakan kepada iblis bahawa anda adalah kepala,bukan ekor! diatas dan bukan dibawah.. Lahir baru mengangkat kita dr cara hidup duniawi dan menempatkan kita didalam Kristus & dlm cara bfikir,cara bkata2 & cara btindak yg baru.Sikap kita dimulai dr fikiran,mbaca Firman Allah setiap hari akan memperbaharui fikiran & mgubah sikap kita.Renungkanlah hal2 yg anda x mengerti & mintalah kpd Tuhan utk mberi pengertian.Hutang kita kpd Allah jauh lebih besar dr hutang org lain kpd kita.Ketika kita mnolak utk mngampuni org lain yg kita sakiti,kita akan mlukai diri sendiri krana kita myimpan kpahitan,amarah,x mgampuni seseorg maka kitalah yg menderita sengsara.Org yg mmiliki hikmat tahu bahawa mereka x memiliki apa2.mereka selalu belajar akan sesuatu yg baru.Sikap hati adalah segala2nya.Ada upah utk ketaatan..Gaya hidup yg taat mendatangkan berkat.

Ujian Kepimpinan: (bisa d restoran,parkir kereta,atasan kita mnyuruh mmbuat perkara yg tidak kita sukai dsb) Allah x tertarik dgan apa yg kita katakan.Kita harus mempercayai Allah ketika kita x mengerti apa yg sdg trjadi dlm hidup kita.Allah mguji kita bukan utk mncelakakan kita tetapi utk mbuat kita mjadi org yg lebih baik & utk jangka masa yg panjang mmbuat kita mjadi seorg pemimpin yg lebih baik.Ketika kita dikhianati atau diperlakukan dgan salah,kita harus lulus ujian pengampunan.

Ketika Allah mengurapi seseorg,Ia x mengurapi utk mjadikannya terkenal ttpi utk mjd seorg hamba spt anakNya Yesus.Kdg2 kita mlepaskn seseorg sbelum Allah menginginkan kita mlepaskannya.ada pula disaat2 dimana kita ingin mempertahankan hubungan dgn seseorg kawan & kita terus myakinkan diri bhwa mereka akan berubah,tetapi kalau kita sungguh2 mdengarkan hati kita,maka kita akan tahu bahawa Allah myuruh kita " jauhkan dirimu dari mereka".. belajar mengutamakan kehendak Allah!

Ujian kesetiaan-setiap org mgalami ujian yg brbeda2 dl hidupnya,.kita tak akan dipromosikan sebelum kita lulus dr ujian2 kita & ujian2 tersebut adalah ujian2 buku terkuak: jawabannya ada didlm buku itu.Apapun yg sdg terjadi,kita dpt mmbuka alkitab & menerima penyataan yg telah Allah tempatkan bg kita.Ia x akan pernah kehabisan dgan perkara yg besar utk mgajar kita.. Ada bgitu banyak org yg bhenti dan menyerah dr apa yg sdang Allah lakukan dlm hidup mereka hanya sesaat sbelum mereka mdapatkan hasilnya.selama masa ujian,kita harus sungguh2 setia kerana kita x pernah tahu kapan kita akan mdapat hasilnya.Jgan pernah tinggalkan apa yg telah Ia tugaskan kpd anda dr Tugas itu..

Syarat2 Kepimpinan-kdg2 proses pembentukan itu sgt menyakitkan bg kita.proses itu mungkin myakitkn kerana keaadan kita x sesuai dgan cetakan yg digunakan Allah utk membentuk kita. Jgn putus asa dgn diri anda hanya kerana anda belum berhasil.Tuhan xakan marah jika Dia kembali hari ini & mndapatkan anda sebagaimana adanya,jika anda mmpunyai sikap yg mahu terus maju,selama anda bangun setiap hari & berusaha sekuat tenaga utk bkerjasama dgan Allah maka Ia senang kpd anda.Pada dasarnya adalah karakter kita adalah apa yg mnjadi kebiasaan kita. karakter dikembangkan mlalui kbiasaan & perubahn karakter dpt trjd dgan mngembangkan kbiasaan2 baru.Jika kita tahu bahawa kita memiliki kbiasaan terlambat dlm sgala ssuatu,maka kita prlu mgembangkan karakter dlm wilayah tersebut dan belajar mnepati waktu setiap saat.Karakter kita tlihat pd seberapa besar ktekunan kita dlm mlakukan hal yg benar walaupun rasanya kita x senang mlakukannya/ x ingin mlakukannya.karakter terungkap melalui apa yg kita lakukan ketika org lain x melihat kita.Allah mmakai org2 yg mmpunyai Visi dan Tujuan yg luarbiasa..

siapa org yg Allah pakai?

1) org yg setia dgan perkara2 kecil

2) org yg memberi segala kemuliaan kepadaNya

3) org yg mahu menghasilkan buah bagi Dia

4) Org yg mau menyelesaikan apa yg mereka telah mulai

5) org yg tetap pada jalur sempit

6) Org yg mngambil pilihan bijak

7) Ory yg menjadi teladan baik bg org lain

8) org yg menolak utk menyerah

Allah mempunyai rencana indah dlam hidup anda(yer 29:11)

KESIMPULAN

Allah selalu mencari org untuk diangkat.Anda mungkin salah 1 darinya.Anda memiliki kemampuan & potensi yg luar biasa yg perlu anda kerjakan & kembangkannya dgan syarat izinkan Allah mengubah hidup anda .Proses itu mungkin menyakitkan tetapi kelak anda akan menikmati manfaatnya.Anda bisa menggenapi rencana Allah dlm hidup anda tetapi anda harus bertekad utk mnolak apapun yg x sebesar potensi yg Allah telah berikan dlm hidup anda.Kuncinya bergerak maju dr tempat anda saat ini ke tempat yg anda inginkan adalah terus maju PANTANG MUNDUR!! :)

by joyce meyer...

0 comments: